HighlightsFeature filmsTelevisionTitle designBackstage
  • Regisseur
    Frank Ketelaar, Albert Jan van Rees
  • Release
    2015
  • Producent
    VARA
    Robert Kievit
  • Visual effects supervisor
    Dennis Kleyn, NVX
  • Compositing
    Frank van der Peet
    Frank Taris
  • Vfx coördinatie & planning
    Violette Kleyn
  • Release
    najaar 2015, Nederland
  • Lengte
    10 x 50 minuten
  • Formaat
    gedraaid op Arri Alexa, afwerking HD
  • D.O.P.
    Dennis Wielaert
  • Rig
    Gripwise 
  • Editor
    Sandor Soeteman
  • Facility
    Filmmore

    Post productie supervisor
    Arjan Eekels 
  • Grading
    Wouter Suyderhout

Twee jaar na het eind van serie twee zit Couwenberg (Kees Prins) in de gevangenis. Hij is echter ‘slechts’ veroordeeld voor chantage van een wethouder, en niet voor alles wat hij Willem Steenhouwer (Fedja van Huêt) heeft aangedaan. Een aantal topadvocaten heeft weten te bewerkstelligen dat het OM de zaak heeft moeten staken wegens onvoldoende bewijs. Willem kan hier niet mee leven; hij heeft immers diverse malen de dood in de ogen gekeken. Hij probeert eindelijk gelukkig te worden met Iris (Sylvia Hoeks), maar de kwestie blijft aan hem vreten. Hij wil zijn recht en lijkt dat te kunnen krijgen als de ietwat mysterieuze Anna (Thekla Reuten) zich meldt, die eveneens een grote wrok tegen Couwenberg blijkt te hebben.

Veel van het werk van Planet X voor dit seizoen bestaat onder meer uit scenes met auto's (waarbij achtergronden zijn vervangen omdat de shots zijn gedraaid voor green screen), het aanpassen of vervangen van omgevingselementen en talloze schermen die live op de set zijn meegedraaid voor de verhaallijn met hacker Alex Eckhardt (on-set screencontent via ScreenInvaders).

In een van de meer complexe VFX-shots wordt een jongetje op een fiets aangereden door een auto. Het shot is opgedeeld in meerdere losse 'passes' die later weer zijn samengevoegd om de illusie te wekken dat de camera de fietser in een continue beweging volgt en plotseling het ongeluk vastlegt.

Aan het beeld toegevoegde achtergrondelementen verkopen het gevoel dat de hangar zich dichtbij Schiphol bevindt.