HighlightsFeature filmsTelevisionTitle designBackstage

Visual Development Tool

Terug naar Backstage
  • Producent
    Planet X Technologies, Marijn Eken

Introductie
De afgelopen periode zijn we onder onze gloednieuwe tak ‘Planet X Technologies’, in samenwerking met Marijn Eken, bezig geweest met het ontwikkelen van een nieuwe tool waarvan we denken dat het op korte termijn een hele nieuwe manier van previsualisatie voor film-en televisieproducties kan introduceren. De tool (werktitel 'Visual Development Tool') is nog in de prototype-fase, maar onlangs hebben we de potentie ervan getoetst tijdens een demodag waarbij makers uit de filmindustrie zijn uitgenodigd om zelf de mogelijkheden te ervaren.

VR
De razendsnelle ontwikkelingen van technieken zoals VR (Virtual Reality) openen nieuwe deuren en nodigen ons daarbij uit opnieuw kritisch te kijken naar de rol en functie die de huidige opties bieden om film- en TV producties in detail op voorhand vorm te geven. Dit traject, ook wel ‘previsualisatie’ genoemd, kan momenteel worden ingevuld door bijvoorbeeld storyboards (tekeningen zonder timings-aspect) of animatics (meer uitgebreide animaties die wel timing kan laten zien) te gebruiken.

Alhoewel deze hulpmiddelen tot op zekere hoogte kunnen volstaan, zijn er ook veel beperkende factoren. Zo kunnen regisseur en cameraman maar beperkt participeren in een storyboard-sessie en is ook bij het maken van een animatic meestal een externe operator nodig om invulling aan de wensen te geven. Kortom: regisseur en cameraman staan meer aan de zijlijn dan dat ze zelf, intuïtief, participeren. De uitkomst van een storyboard is bovendien vaak nog multi-interpretabel en slecht te delen met andere heads of departments (niet iedereen kan ze even goed ‘lezen’).

Visual Development Tool (VDT)
Door het toenemende aandeel van visual effects in de filmsector en de (technische) complexiteit die als gevolg daarvan meegroeit, is het niet meer dan logisch om in de nabije toekomst de voordelen te benutten die een volledig virtuele wereld kan bieden. 

Wat onze VDT uniek maakt is de combinatie van een virtuele omgeving (de filmset) met daarbinnen een camera en andere tools die regisseurs, cameramensen, art directors en zelfs stunt coördinators in staat stellen op voorhand hun shoot te verkennen en te experimenteren met (camera)instellingen, mise-en-scènes, grip, licht, etc. Kortom: een simulatie van de set met daarbinnen mogelijkheden om een locatie te bekijken zoals die eruit zag tijdens de recce, maar ook een ‘forward’ naar hoe het eruit zal komen te zien na toevoeging van visual effects of na het voltooien van het bouwen van de set.

 Het uiteindelijke doel van de tool is beter in kaart te kunnen brengen wat de ideeën en wensen van de makers zijn en daarop te kunnen anticiperen in het vervolgtraject, als ook het het financiële risico aan de voorkant te beperken door verrassingen in het (post-)productietraject uit te sluiten.