HighlightsFeature filmsTelevisionTitle designBackstage

Een nieuwe identiteit voor Planet X

Terug naar Backstage
  • Producent
    Planet X, Bureaudonald, Unwind
  • Concept visuele identiteit Planet X
    Dennis Kleyn & Donald Roos
  • Ontwerp & art direction
    Donald Roos, Bureaudonald
  • Ident
    Roel Meijering
  • Website realisatie
    Unwind Creative Technology

Planet X groeit. En dat doen we al meer dan 10 jaar. We groeien verder in visual effects, zowel in Nederland als België, maar ontwikkelen ook nieuwe takken als Planet X Tech en Planet X Title Design. Om te blijven groeien, is het belangrijk om kritisch naar jezelf te blijven kijken.

Onze bestaande huisstijl is in de loop der jaren steeds on-the-go aangepast, maar steeds vaker liepen we tegen beperkingen aan: er was geen heldere lijn; het oude logo bood geen mogelijkheden om de nieuwe takken aan op te hangen. Wanneer het logo klein gebruikt werd — bijvoorbeeld als icoon of avatar op social media — liep het ‘dicht’ en oogde het priegelig. Het logo begon langzaam maar zeker gedateerd over te komen. En belangrijker nog: het oude logo gaf niet meer weer waar Planet X inmiddels voor staat.

 

Kernboodschap
Planet X staat voor specialisten. Filmmakers komen niet bij ons voor een goedkope package deal, maar voor creativiteit. We zijn progressief als het gaat om innovatie en nieuwe technologie, tegelijkertijd kennen we onze klassiekers. Het is belangrijk dat dit terugkomt in onze visuele identiteit.

Voor de ontwikkeling van het nieuwe logo en huisstijl werd samengewerkt met typograaf en art director Donald Roos (Donald is ook verantwoordelijk voor de Title Design tak).

 

Ontwerpproces
Donald over het ontwerpproces: “Bij de ontwikkeling van een nieuwe identiteit voor een bestaand bedrijf dat zijn sporen verdiend heeft, wil je niet alles meteen overboord gooien. Maar het is ook fijn om met een wit vel papier te beginnen en alles heel even los te laten. Uiteindelijk zijn het potlood en papier mijn belangrijkste ontwerptools. Daar begint het. Door het bestaande even te parkeren geef je jezelf ruimte. Dat neem je later weer mee. Die manier van werken past ook heel goed bij hoe Planet X werkt.”

 

Eerste schetsen

Digitale studies

Naam
Planet X is geen makkelijke naam. Voorheen was de naam Planet X FX. Dat was lastig, want mensen gebruikten het vaak verkeerd: Planet FX, Planet VFX, of simpelweg Planet. De naam Planet X zelf heeft ook geen directe link met film of televisie. Dat betekende dat we dat aspect door middel van vorm in het logo moesten brengen. Tot slot was het goed om het logo een uitstraling te geven alsof het er al jaren was.

Dennis: “Planet X was de werktitel voor de afstudeerfilm van de filmacademie die ik regisseerde in 2002. ‘Planet’ omdat het een science fiction film was en ‘X’ vanwege de nog onbekende bestemming van het project. De toevoeging ‘FX’ kwam in 2004 toen ik geswitcht ben van regie naar visual effects en een nieuw bedrijf ben gestart onder de naam ‘Planet X FX’. FX is uiteraard een fonetische afkorting van ‘effects’, maar wordt eigenlijk vaker gebruik bij SFX (special effects). Er was veel verwarring over de opvolging van de letters X FX. De uitspraak, het hoofdlettergebruik ervan, etc. Aangezien we nu gelegenheid hadden de hele huisstijl opnieuw te evalueren hebben we besloten ook de naam definitief korter en simpeler te maken: Planet X. Dat geeft de mogelijkheid om verschillende takken makkelijk toe te voegen: Planet X Visual Effects, Planet X Belgium, Planet X Tech, Planet X Title Design. 
Het nieuwe logo lost dit op. Het is een tikje retro — dat past bij de gedegen kennis en het voorkomt ook dat mensen denken dat je een “new kid” bent.

 

Donald beoordeelt het logo op detailniveau

Final logo
In het uiteindelijke logo maken we gebruik van een geometrisch lettertype dat past in de traditie van de Futura (het lettertype dat ook werd gebruikt door NASA voor de plaquette die op de maan achter bleef).

De ronde curves van de letters, vormen op zich zelf al een soort planeten. Het woord Planet X verbindt twee “light rims” van twee planeten. Tegelijkertijd verwijzen deze light rims ook subtiel naar het oude beelmerk van CinemaScope en dat is weer een verwijzing naar met name film. Maar ook, wat breder bezien, naar 'drama', onze specialiteit.

Onder het logo is er ruimte voor een toevoeging zoals Visual Effects, Belgium, Technologies, Title Design of een tak waarvan we nu nog niet weten dat deze er in de toekomst zal komen.

Voor kleiner gebruik of voor toepassingen in Social Media, ontwikkelden we een speciale versie, met alleen de letters plx.

 

Een nieuwe ident
Bij een nieuw logo hoort natuurlijk ook een nieuwe ident (logo-animatie). We inspireerden deze op de 'oerknal', planeten komen op je af, waarna uiteindelijk twee planeten het logo vormen. Tegelijkertijd komen van boven en onder twee balken in beeld, die het 2:35 kader vormen en daarmee het cinemascope aspect in het logo accentueren.

 

(Cinema)Scope
Het 'scope' effect gebruiken we ook in veel andere uitingen. Onze 'with compliment card' heeft bijvoorbeeld een 2:35 verhouding. Maar ook op onze site hebben alle afbeeldingen een 2:35 verhouding en maken we gebruik van de breedte van het beeldscherm (bijvoorbeeld met lijnen die de breedte benadrukken). De onderlijning van links op de site is ook een lijntje dat vanuit het midden ontstaat. Op detailniveau gebruiken we in teksten en typografie in plaats van afbreekstreepjes het EM-streepje — dat is een langer streepje.

In al ons drukwerk is de typografie gecentreerd als verwijzing naar billing-blocks. Zoom je weer uit dan zie je dat het logo en toevoeging ook gecentreerd zijn en altijd in het midden staan.

 

Dennis Kleyn en Donald Roos tijdens een ontwerp meeting

Het oude en het nieuwe logo